تأثیر کلم بروکلی بر سکته مغزی – دکتر علیرضا اصغری | Dr.Alireza asghari

تأثیر کلم بروکلی بر سکته مغزی

آنچه در این پست میخوانید

    جوانه کلم بروکلی برای کمک به درمان سکته مغزی

    کلم بروکلی و دیگر سبزیجات چلیپایی تکامل یافته اند تا دسته منحصر به فردی از محصولات طبیعی به نام ایزوتیوسیانات ها را تولید کنند که به دلیل خواص پیشگیری کننده از شیمی درمانی و محافظت کننده عصبی شهرت دارند.

    مطالعه ای که در آوریل 2018 منتشر شد نشان داد که مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی ممکن است به پیشگیری  از آترواسکلروز یا گرفتگی عروق، که عامل خطر اصلی برای سکته مغزی و حمله قلبی است، کمک کند.

    تحقیقات منتشر شده در سال 2020 – معروف به سبزیجات برای مطالعه سلامت عروق (VESSEL) – با مصرف بیشتر سبزیجات چلیپایی برای کاهش خطر بیماری های قلبی مرتبط است.

                  

    بهبود داروهای لخته شکن بدون خونریزی اضافی

    محققان آزمایش کردند که ترکیب کلم بروکلی چه نوع تأثیری بر کمک به داروهای لخته‌ شکن دارد.

    tPA دارویی است که برای درمان انواع خاصی از سکته مغزی ناشی از لخته های خونی که عروق مغز را مسدود می کند طراحی شده است. مانند یک لوله کش مولکولی عمل می کند و لخته را حل می کند تا رگ را دوباره باز کند و جریان خون را بازیابی کند. با این حال، آنزیم‌ها و مواد شیمیایی آزاد شده از لخته‌های حل‌شده می‌توانند پلاکت‌ها را فعال کنند و به طور بالقوه باعث ایجاد لخته‌های جدید در یک موقعیت مشابه شوند.

    تعداد زیادی از رقیق‌کننده‌های خون در ارتباط با tPA برای افزایش پاکسازی عروق مورد بررسی قرار گرفته‌اند. با این حال، آنها متأسفانه خطر خونریزی مغزی را افزایش می دهند – ترسناک ترین عارضه درمان tPA. بنابراین، شناسایی رقیق‌کننده‌های خونی که می‌توانند پتانسیل لخته‌شکنی tPA را بدون ایجاد خونریزی بیش از حد بهبود بخشند، یک پیشرفت بزرگ در درمان سکته مغزی است.

    سولفورافان موجود در کلم بروکلی به طور منحصر به فردی از تجمع پلاکت ها در شرایط پاتولوژیک بدون ایجاد خونریزی قابل توجه در مدل های بالینی جلوگیری می کند، اثربخشی tPA را سه برابر می کند و تشکیل لخته بد را که منجر به سکته می شود کند می کند.

     

                   

     

    کاهش  سرعت شروع سکته مغزی

    دانشمندان دریافتند افزودن ترکیب مشتق شده از بروکلی به tPA، میزان موفقیت دارو را به 60 درصد افزایش می دهد.

    علاوه بر این، محققان گزارش دادند که در طول آزمایش اولیه، هنگامی که مولکول های مشتق شده از کلم بروکلی تجویز شدند، به کاهش سرعت شروع سکته کمک کردند.

     

     چطور مصرف سبزیجات چلیپایی را افزایش دهیم

    یک ترکیب طبیعی در بروکلی به نام گلوکورافانین وقتی سبزی خورده می شود به سولفورافان تبدیل می شود.

    ترکیبات مختلفی از جمله محصول نهایی، سولفورافان، نشان داده شده است که محافظت کننده، ضد التهابی و دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند، اما آنها همچنین غنی از فیبر هستند که به کاهش تجمع شریانی کمک می کند، از سلامت میکروبیوتای روده حمایت می کند و همچنین شامل مجموعه ای حاوی ویتامین ها و مواد معدنی محافظ قلب مانند ویتامین C ، B9 (فولات)، پتاسیم و ویتامین K است که در لخته شدن خون نقش دارد.

    آمریکایی ها وعده های کافی از سبزیجات غنی از فیبر، مواد شیمیایی گیاهی و مواد مغذی مختلف، به ویژه سبزیجاتی از خانواده براسیکا یا چلیپایی مانند کلم بروکلی، کلم بروکسل، گل کلم، کلم پیچ، بوک چوی و کلم دریافت نمی کنند.

    هدف این است که در یک روز مقدار ترکیبی از پنج تا هشت وعده (یک وعده برابر با یک فنجان سبزیجات خام مانند کلم بروکلی یا 1/2 فنجان پخته شده مانند اسفناج یا کلم پیچ) از میوه و سبزیجات مصرف شود.

     

                              

     

    برای مثال، ریختن یک فنجان سبزیجات مانند گل کلم یا کلم بروکلی روی سالاد یا به عنوان کنار ناهار و سپس خوردن 1/2 فنجان بوک چوی سوتی و یک فنجان سالاد کلم  برای شام با پروتئین بدون چربی، پاستا یا لوبیا. به راحتی از توصیه اولی  1/2 فنجان تجاوز کنید. اگر مقداری کلم پیچ را به فریتاتا یا اسموتی صبحگاهی خود اضافه کنید، فواید بیشتری برای کل بدن خواهید داشت.

     

     

    منابع

    1)https://www.medicalnewstoday.com/articles/natural-compound-derived-broccoli-help-prevent-treat-stroke#More-stroke-prevention-and-treatment-options-needed

    2)https://www.ahajournals.org/doi/10.1161/JAHA.117.008391

    3)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7218618/

    4)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7346151/

     

    پست های مرتبط

    مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

    فواید سلامتی دانه شاهدانه

    آنچه در این پست میخوانید فواید تغذیه ای: ۱) پروتئین: دانه های شاهدانه تقریباً به اندازه دانه سویا پروتئین دارند….

    بیشتر بخوانید

    رژیم MIND

    آنچه در این پست میخوانید آنچه در مورد رژیم MIND باید بدانید رژیم MIND التهاب مغز را کاهش می دهد…

    بیشتر بخوانید

    فواید سلامتی بادام

    آنچه در این پست میخوانید ۱) بادام و کلسترول: بادام سرشار از چربی اشباع نشده است. این نوع چربی خطر…

    بیشتر بخوانید

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *