رژیم MIND – دکتر علیرضا اصغری | Dr.Alireza asghari

رژیم MIND

آنچه در مورد رژیم MIND باید بدانید

این رژیم از جنبه های رژیم غذایی DASH و رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده می کند. تحقیقات قبلی نشان داد که این الگوهای غذایی ممکن است به حفظ عملکرد شناختی کمک کند. به این ترتیب،  یک متخصص تغذیه رژیم‌های غذایی را برای ایجاد مداخله مدیترانه‌ای-DASH برای تاخیر عصبی یا MIND ترکیب کرد.

یک رژیم غذایی مدیترانه ای سنتی عمدتاً از غلات، حبوبات، سبزیجات، میوه ها، آجیل و ماهی تشکیل شده است. افراد همچنین می توانند مقادیر کمی گوشت، تخم مرغ و لبنیات را مصرف کنند. رژیم غذایی DASH بر میوه، سبزیجات و محصولات لبنی کم چرب تاکید دارد. یک فرد همچنین می تواند غلات کامل، مرغ، ماهی و آجیل بخورد اما باید مصرف چربی های اشباع شده، گوشت قرمز و قندها را محدود کند.

                     

رژیم MIND این الگوهای غذایی را با تشویق به مصرف بسیاری از غذاهای گیاهی، علاوه بر ماهی و مرغ، ترکیب می‌کند، در حالی که سعی می‌کند از چربی‌های اشباع شده و قندهای افزوده اجتناب شود. این رژیم غذایی عمدتاً به دلیل تمرکز بر توصیه های روزانه و هفتگی برای غذاها و گروه های غذایی خاص متفاوت است.

به عنوان مثال،  ۲ وعده یا بیشتر از سبزیجات در روز را توصیه می کند، اما توجه دارد که حداقل 1 وعده باید سبزیجات سبز برگ باشد.

شواهد نشان می دهد که رژیم MIND می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تا حدود 53 یا 35 درصد کاهش دهد ، بسته به اینکه فرد رژیم را به طور دقیق یا متوسط ​​​​به خوبی دنبال کند. اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ها ضروری است ، این رژیم ممکن است یک استراتژی امیدوارکننده برای کمک به جلوگیری یا به تاخیر انداختن زوال شناختی باشد.

 

رژیم MIND التهاب مغز را کاهش می دهد

به نظر می رسد سلامت شناختی و زوال عقل مانند بیماری آلزایمر پیچیده و احتمالاً چند عاملی هستند، بنابراین خوردن غذاهای مناسب باید به عنوان بخشی از یک استراتژی پیشگیری در نظر گرفته شود، اما نه لزوماً یک استراتژی کامل.

                 

یک پزشک متخصص گفت: رژیم MIND به کاهش التهاب، بهبود سلامت متابولیک و حمایت از سلامت قلب و مغز کمک می کند. او توضیح داد که “رژیم های غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان ها برای کاهش التهاب عصبی و استرس اکسیداتیو بسیار مهم هستند، که هر دو در زوال شناختی و بیماری های عصبی دژنراتیو نقش دارند.”

رژیم‌های غذایی سرشار از چربی‌های اشباع و قند، از سوی دیگر، می‌توانند التهاب عصبی را تشدید کنند و به مقاومت به انسولین در مغز کمک کنند، که با زوال شناختی مرتبط است.

یک رژیم غذایی غنی از فیبر، میکروبیوتای سالم روده را تقویت می کند، که می تواند برای محور روده-مغز مفید باشد.

 

غذاهایی که باید گنجانده شود

رژیم MIND در کل، ۱۵جزء رژیمی را که باید بخورید یا اجتناب کنید فهرست می کند. 10 نوع غذایی که افراد دارای رژیم MIND می توانند بخورند عبارتند از:

  • سبزیجات برگ سبز
  • همه سبزیجات دیگر
  • انواع توت ها
  • آجیل
  • روغن زیتون
  • غلات کامل
  • ماهی
  • لوبیا
  • طیور

                                             

همچنین توصیه هایی وجود دارد که افراد دارای رژیم MIND هر چند وقت یک بار باید غذاهای فوق را مصرف کنند. به عنوان مثال، علاوه بر سبزیجات روزانه، فرد باید 3 وعده یا بیشتر از غلات کامل فرآوری شده در روز و 2 وعده یا بیشتر توت در هفته مصرف کند .

غذاهایی که باید اجتناب کرد

رژیم MIND همچنین انواع غذاهایی را که باید از آنها اجتناب کنید مشخص می کند. از آنجایی که ممکن است همیشه امکان اجتناب از این غذاها وجود نداشته باشد، مردم باید تا حد امکان آنها را محدود کنند.

  • کمتر از 1 قاشق غذاخوری کره یا مارگارین در روز
  • کمتر از 1 وعده پنیر در هفته
  • کمتر از 4 وعده گوشت قرمز در هفته
  • به طور متوسط ​​کمتر از 1 وعده فست فود یا غذای سرخ شده در هفته
  • کمتر از 5 وعده شیرینی و آب نبات در هفته

                            

منابع

1)https://www.medicalnewstoday.com/articles/mind-diet-linked-to-slower-aging-and-lower-dementia-risk

2)https://www.medicalnewstoday.com/articles/mind-diet

3)https://www.rush.edu/news/diet-may-help-prevent-alzheimers

4)https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4532650/

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!

فواید سلامتی دانه شاهدانه

آنچه در این پست میخوانید فواید تغذیه ای: ۱) پروتئین: دانه های شاهدانه تقریباً به اندازه دانه سویا پروتئین دارند….

بیشتر بخوانید

تأثیر کلم بروکلی بر سکته مغزی

آنچه در این پست میخوانید جوانه کلم بروکلی برای کمک به درمان سکته مغزی کلم بروکلی و دیگر سبزیجات چلیپایی…

بیشتر بخوانید

فواید سلامتی بادام

آنچه در این پست میخوانید ۱) بادام و کلسترول: بادام سرشار از چربی اشباع نشده است. این نوع چربی خطر…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *